Twee nieuwe takken Stichting Caritas  St Petrus Udenthumb hansnl-petruskerk1

Opkrabbelend van een hardnekkige griep bevind ik mij langzamerhand weer een beetje in de strijdende

kerk en ben blij met de energie om dit stukje te kunnen schrijven.
Dit keer wil ik u vertellen over 2 nieuwe takken die Caritas heeft opgezet om medemensen in nood te kunnen helpen.
Een van de twee is een renteloos leningspunt. Onderstaand enkele voorbeelden:

Een ouder echtpaar heeft geen financiële ruimte om een wasautomaat te kopen. Caritas heeft toen een nieuwe wasautomaat van € 250,—geleend. Dit bedrag betaalt het echtpaar in delen terug. Ze zijn al weer over de helft met afbetalen.

Een mevrouw heeft al sinds 2006 niet meer naar de tandarts gekund. Geen geld. Dan opeens veel tandpijn. Caritas bood uitkomst. De rekening van de tandarts bedroeg € 450,84. Iemand van Caritas is met deze rekening naar de tandarts gegaan om e.e.a. uit te leggen en de tandarts verlaagde de rekening tot € 225,41, per direct te betalen door Caritas. Mevrouw betaalt nu terug in termijnen van 25 euro. Daar is ze al mee bezig.

Als tweede poot is er het Noodfonds. Ook hier enkele voorbeelden.

Mevrouw, alleenstaand met 1 kindje van 4 jaar. Wajong uitkering en schulden die ze aan het aflossen is, kruipend over de grond van de rugpijn. Huisarts komt langs en zegt dat ze naar een fysiotherapeut moet en gaat vervolgens weer. Wat nu? Deze voorziening zit niet meer in het basispakket. Na contact met Caritas heeft men besloten deze mevrouw te helpen en na onderhandeling met de fysio praktijk voor een speciaal tarief van € 20,—- i.p.v. € 48,—-. Door Caritas is afgesproken dat zij de behandelingen betalen tot een bedrag van € 100,—. Dus vijf behandelingen. Deze mevrouw hoeft dit bedrag niet terug te betalen.

Mevrouw ligt wakker van een nota van 15 euro van de basisschool voor een schoolreisje voor haar kindje van 5 jaar. Deze nota is ook door Caritas betaald en hoeft niet terugbetaald te worden.

Op deze wijze helpt Caritas graag met inzet mensen in hun eigen omgeving. Het is natuurlijk niet zo, dat mensen kunnen zeggen als het financieel even niet mee zit : ”ha fijn, bellen we even Caritas en die lossen het wel op”. De jarenlange ervaring en samenwerking van de stichting met instanties staat er wel voor garant dat er écht alleen maar geholpen wordt als dat nodig is. Deze twee nieuwe poten zijn bepaald geen luxe in deze tijd. Toen ik begon met schrijven vroegen we uitsluitend om hulp voor ex Joegoslavië. Ruim 20 jaar later heeft de armoede ook in Nederland toegeslagen en daar kunnen we niet aan voorbij gaan. We lezen, horen en zien regelmatig voorbeelden van hoe mensen in armoede terecht komen en voelen ons vaak machteloos. Daarom is het initiatief van dat noodfonds en die renteloze lening zo’n schitterend voorbeeld hoe er toch wat verlichting aan onze medemens kan worden geboden.

Het inzamelen van kleding en alle andere mogelijke leeftocht gaat uiteraard gewoon door. De meesten van ons zijn zich heel goed bewust dat wij nog in grote luxe leven als wij naar de wereld om ons heen kijken. Met bovenstaande initiatieven zien we maar weer dat er altijd weer ergens begenadigde mensen opstaan die op zeer positieve ideeën komen en die dan nog in de praktijk weten om te zetten ook.

Namens de Diaconale Werkgroep Abdijkerk,
i.s.m. Stichting Caritas St. Petrus Uden,