Kledingbank Uden en omgeving

De Kledingbank Uden bestaat in 2021 alweer 11 jaar! Inmiddels ondersteunen we ruim 300 personen uit Uden en omgeving. Dit kunnen wij doen dankzij uw textieldonaties in de grijze Caritas containers en bij de voormalige Pius X Kerk. Daarnaast vervoeren wij regelmatig textiel etc. naar Roemenië, Moldavië of andere plaatsen waar het nodig is.

Al het textiel dat bij ons binnen komt, wordt door vrijwilligers bij ons uit gesorteerd. Goede gedragen kleding wordt in het kleding uitgiftepunt gehangen. De overige kleding wordt verpakt tot balen kleding van 500 kilo, en deze gaan met een transport mee naar Caritas Catolica Oradea in Roemenie of naar Max maakt Mogelijk in Moldavië of…, alle goeie kleding krijgt een tweede leven.

Eenmaal per twee maanden krijgen de mensen die daarvoor in aanmerking komen een uitnodiging toegestuurd. Dit zijn “geselecteerde” gezinnen die heel hard bezig zijn hun financiële problemen op te lossen, want geloof me, niemand komt echt voor zijn plezier naar een kledingbank, maar soms is het bittere noodzaak.

Het is bijzonder dankbaar werk als je ziet hoe blij de volwassenen en kinderen zijn met goede gedragen kleding, bedtextiel, een knuffel, een leesboekje, schoenen, laarsjes etc.

Verder mogen ze ook altijd wat handdoeken meenemen, een damestas voor wie wil, douche gel etc. Zo kunnen we wat “nood” verlichten, en rijkdom verdelen onder de minder bedeelde medemens.

Mede namens onze doelgroep, de minder bedeelden in Uden en omgeving, willen we alle mensen hartelijk bedanken die hun textiel bij ons af komen geven, ofwel deze deponeren in onze grijze Caritas containers.

Interview Wilhelmien Donkers Kledingbank Uden en omgeving

Nooit gedacht dat ik bij kledingbank zou komen.  Niemand komt hier echt voor zijn plezier, maar puur uit noodzaak, vertelt Wilhelmien Donkers, de oprichtster van de kledingbank in Uden die in 2015 het vijfjarig bestaan vierde. "Mensen vragen zich wel eens af hoe het hen overkomen is: 'Nooit gedacht dat ik bij een kledingbank zou komen'. Maar het overkomt ze." Bron Kliknieuws door André vd Linden