Caritas Uden: 'Probleem bij de wortel aanpakken'
IMG 1001

Stichting Caritas St. Petrus Uden is bij menigeen bekend als de organisatie, die kleding inzamelt voor Roemenië en voor mensen in Uden e.o. die het niet breed hebben. Vorige week vertrok het 247e kledingtransport naar Roemenië. Wat minder bekend is dat de stichting een Ondersteuningsfonds heeft.

door Ankh van Burk

Dit fonds is bedoeld om uitkomst te bieden bij een onverwachte financiële tegenvaller. Wilhelmien Donkers van de stichting legt het als volgt uit: "Ik weet uit ervaring in de schuldhulpbegeleiding goed, hoe schulden ontstaan bij mensen die met een minimuminkomen maar net rond kunnen komen. Soms worden deze mensen geconfronteerd met tegenvallende kosten in de directe levenssfeer, zoals kosten op medisch gebied, een reparatie van telefoon of wasmachine, een tegenvallende gas-, water- en lichtrekening, kortom, financiële tegenvallers, die even niet betaald kunnen worden van het maandelijkse budget." Wilhelmien vervolgt: "Het is in veel gevallen bij deze mensen niet goed om te denken, dat die rekening volgende maand wel betaald kan worden. Of dat mensen gaan beknibbelen op de uitgaven om zo het geld voor die rekening bij elkaar te sprokkelen. Vaak gaat in zo'n situatie de schuld oplopen vanwege incassokosten, om maar niet te spreken van deurwaarderskosten. Mensen krijgen er slapeloze nachten van, omdat de problemen zich opstapelen en zij daar zelf niet meer uitkomen."

Incidenteel
Wilhelmien: "In dat soort voorkomende gevallen kunnen mensen een beroep doen op ons Ondersteuningsfonds, omdat wij die mensen graag helpen en om te voorkomen dat zij onnodig in de problemen komen." Zij vervolgt: "Wie geconfronteerd wordt met een onverwachte financiële tegenvaller kan het probleem aankaarten via ons mailadres: Dit e-mailadres wordt beveiligd tegen spambots. JavaScript dient ingeschakeld te zijn om het te bekijken.. Wij bekijken het probleem en laten zo spoedig mogelijk iets van ons horen." Wilhelmien benadrukt, dat de hulp bedoeld is voor incidentele gevallen en dat er een maximum zit aan het te verlenen bedrag. Natuurlijk is de financiële hulp niet bedoeld om de Wehkamp af te betalen, maar uitsluitend voor de onverwachte kosten voor de meest noodzakelijke behoeften. "Mensen krijgen het geld niet rechtstreeks in handen. Zij moeten de nota waar het om gaat naar ons sturen, eventueel als foto. Wij zorgen ervoor dat de rekening betaald wordt", aldus Wilhelmien. "Wij hopen hiermee de zorgen van mensen te verlichten en verdere problemen te voorkomen door het probleem bij de wortel aan te pakken, in preventieve zin dus."