Pam Gerritsen voor stichting Caritas Uden februari 2018thumb Pam-Gerritsen-Caritas

Afgelopen zaterdag was voor ons een bijzondere dag.

Enerzijds werd ons een dierbaar achterkleinkind geboren en anderzijds werd ons een actief medelid uit onze werkgroep op voor ons schokkende wijze ontnomen. De een werd hartelijk welkom geheten, de ander wordt diep betreurd.

“Zo is het leven” zeggen sommigen, maar zo gemakkelijk kom ik er voor mijzelf niet mee klaar.

Onze kleine Louise is geboren in een veilig nestje en omringd door mensen die blij zijn en hopen met hun kindje de wereld wat beter te maken. De lieve dode mag in ons land van harte betreurd worden.

Dat is niet overal helaas het zelfde. Baby’s die geen toekomst hebben. Geliefde doden die niet betreurd kúnnen worden, omdat de nabestaanden op de vlucht door zo ongeveer de halve wereld zijn. Opgejaagd als vee. Geen minuut voor vreugde, rouw of bezinning.

Voor al die mensen die niet in staat zijn hun kinderen een veilig onderdak te kunnen bieden, hetzij door oorlogsgeweld, hetzij door bittere armoede, zetten stichtingen zoals onze Caritas zich zeer gedreven in. De naakten kleden vraagt onze Heer ons. Wij kunnen geen oorlog, geweld of armoede uitbannen, maar wij kunnen wél mensen een beetje bemoedigen en soms zelfs weer aan een uitzichtvoller bestaan helpen als wij durven en willen delen van het vele wat wij vaak nog hebben.

Er is zo veel behoefte aan zowel zomerkleding als winterkleding, schoenen, ondergoed, nachtkleding, verantwoord speelgoed voor kinderen, kinderkleding, ach, ik kan nog wel een poosje door gaan, maar als ik soms mijn kasten na loop en eens geïnteresseerd onze berging aan een inspectie onderwerp, zie ik soms dingen waar een ander dolblij mee te maken is en die ik gewoon over het hoofd gezien heb.

In Uden hebben ze vorige maand hun 25jarig bestaan gevierd. Wat met één vrachtwagentje begonnen is, is nu uitgegroeid tot een middelgrote onderneming. En dat allemaal gedreven door liefde en verantwoordelijkheidsgevoel ten opzichte van God en onze naasten.

Wij hopen dat u net zo trouw blijft geven als in de afgelopen vijfentwintig jaar en willen u wat graag nog eens bedanken, want zonder uw hulp en die van vele anderen uit onze regio had het nooit tot zo’n grote en geweldig functionerende onderneming kunnen worden als het nu is.

I.s.m. Stichting Caritas St. Petrus Uden