Pam Gerritsen voor stichting Caritas Uden december 2017thumb Pam-Gerritsen-Caritas

Kerstmis 2017 nadert en in deze adventstijd zijn wij eigenlijk op weg naar het geboortefeest van Jezus.

Een geboortefeest dat mij dit jaar ook weer doet denken aan al die Jozefs en Maria's die geen passend onderkomen kunnen bieden aan hun pasgeborene. Kort nadat Jezus geboren is moeten Jozef en Maria zelfs vluchten naar het voor hun vreemde land Egypte, omdat hun kind een gevaar was voor koning Herodes en gedood diende te worden. Ook toen dus psychisch gestoorde heersers die in een pas geboren kind een vijand zagen.

In die ruim 2000 jaar is er eigenlijk nog niets veranderd.

Meer dan ooit, mensen op de vlucht, kinderen mishandeld, en/of gedood. Ook nu gestoorde wereldheersers, maar toch.... ook: Een weerloos kind, tweeduizend jaar geleden geboren, dat voor velen de verlosser is geworden van boosaardig handelen, hebzucht, behoudzucht en nog wel een paar karaktertrekjes die zij liever niet wilden hebben, omdat zij die Jezus uit dat stalletje wilden volgen en zij zich gedragen wisten door Hem, dat dit mogelijk was.

De vele heiligen die ons tot voorbeeld zijn, handelend vanuit de kracht die het geloof hen gaf. Ook in deze bijna uitzichtloze tijd van oorlog, geweld en de daaruit ontstane vele vluchtelingen. Mensen die niets meer hebben en bijna nergens meer welkom zijn. Vreselijke toestanden, die nog veel erger zijn nu het winter is. In het rijke westen liggen de supermarkten vol met de meest exotische dingen, want velen willen tijdens de feestdagen nu wel eens laten zien, dat zij de tot vervelens toe, dagelijkse kooklessen op de tv met succes in de praktijk gaan brengen. Maar: Ook nu staan er mensen op die vanuit hun geloof en liefde voor hun Schepper en dus medemens het er niet bij laten zitten.

Bij zo iemand wil ik graag even stil staan. Tijdens de nachtmis in 1992 had pastoor De Bont in Uden zijn verdriet uitgesproken over de vele vluchtelingen in Joegoslavië. Na afloop van de viering wenste men elkaar een Zalig Kerstfeest. Op dat moment kwam bij Jas van Stiphout de gedachte op, dat dit wel erg vrijblijvend was. Hij sprak dit uit naar de pastoor en samen besloten zij, dat er iets moest gebeuren. Die mensen moesten geholpen worden vonden zij en zo gebeurde. Jas is wat men noemt een doener en het organiseren zit hem in het bloed en zo gebeurde het dat nog voor het einde van dat jaar 1992 de eerste vrachtauto al naar Joegoslavië vertrok.

Jas liet het niet bij zijn eerste hulpgoederen zitten en nu, na vijfentwintig jaar is de Caritas in Uden een begrip geworden in de verre omgeving van Uden. Wat in Joegoslavië begon is inmiddels bijna wereldwijd vertakt. Waar het nodig is wordt geholpen. De Caritas heeft een zeer stabiel bestuur en enthousiaste vrijwilligers die het vele werk met grote inzet en vanuit een groot geloof verrichten. Omdat de nood ook in ons land voor sommige mensen hoog is hebben ze in Uden ook een kledingbank. Vanwege het vijfentwintigjarig bestaan krijgen alle cliënten van de kledingbank een waardebon toegestuurd. Deze mogen ze omruilen tegen een kerstbrood. De kinderen van de kledingbank krijgen vanuit basisschool De Palster een goed gevulde schoenendoos aangereikt, gemaakt door de kinderen van deze basisschool, die daarmee de kinderen leren dat rijkdom niet zo vanzelfsprekend is.

Dit doen ze al wel voor het vierde of vijfde jaar... en dan staan die kindjes voor de “wand” schoenendozen.... welke zullen we kiezen.... zoooooooo mooi om te zien. Alle kledingbank cliënten krijgen ook nog een waardebon in een enveloppe. De cliënten mogen een wens in een wensboom hangen en de medewerkers van Caritas zullen kijken wat ze daarvan kunnen verwezenlijken.

Dit was een langere bijdrage dan u gewend bent. Ik hoop dat het verhaal u blijft inspireren, want de abdijkerk in Heeswijk heeft menig steentje bijgedragen in die vijf entwintig jaar. Gezien de toestand in de wereld vragen wij u om de Caritas ook in de toekomst te blijven steunen.

Namens Caritas en onze Diaconale Werkgroep wens ik u een Zalig Kerstfeest

I.s.m. Stichting Caritas St. Petrus Uden