Pam Gerritsen voor stichting Caritas Uden november 2017thumb Pam-Gerritsen-Caritas

Nadat wij mede vanuit de abdijkerk al meer dan 25 jaar humanitaire hulp bieden aan landen om ons heen en verder weg, is dat toch wel iets om even bij stil te staan.

Het begon voor ons met een groepje vrouwen in Nijmegen, die onder de bezielende leiding van Jeanne Marie, wiens achternaam mij niet meer te binnen schiet, in een lege kazerne een ruimte mochten benutten en daar met veel vlijt zich konden inzetten voor ex Joegoslavië. Helaas is Jeanne Marie veel te vroeg op negenendertigjarige leeftijd overleden en viel het groepje uit elkaar.
Al ras werden wij op het spoor gezet van Caritas Uden en konden wij zonder te hoeven stoppen met inzamelen onze spullen naar Uden brengen. In december viert de Caritas zijn vijfentwintigjarig bestaan. Ik wil daar zeker op terug komen in december, want na al die jaren ben ik nog altijd verwonderd hoe ze zó gezegend hun prachtige werk hebben kunnen doen. En niet alleen zij, maar vooral ook u, de kerkgangers van de abdij hebben daar veel toe bijgedragen. De stichting Caritas krijgt momenteel veel steun en medeleven vanuit de samenleving.
Dan is er natuurlijk ook nog de winkel in Uden waar mensen die dat hard nodig hebben iedere drie maanden enkele stuks kleding etc mogen uitzoeken. Ik hoorde dat een klein jongetje behalve kleding ook nog wat speelgoed en wat lekkers had gekregen. Totdat hij een beer zag en aan de mevrouw van Caritas vroeg of hij alles mocht teruggeven en ruilen voor die beer. Die vond zó mooi! Hij kreeg de beer en sprong van blijdschap een meter in de lucht. Daar wordt toch iedereen blij en eigenlijk een beetje ontroerd van? We voelen ons machteloos als we die mensonwaardige vluchtelingenkampen zien en die totaal verwaarloosde mensen in b.v. Roemenië, maar onze inzet om te helpen hun nood enigermate te kunnen lenigen mogen we echt ook niet onderschatten. Die mensen zijn zo blij en zó dankbaar. En wij zijn misschien dankbaar dat we kunnen en willen helpen.

I.s.m. Stichting Caritas St. Petrus Uden