Pam Gerritsen voor stichting Caritas Uden september 2017thumb Pam-Gerritsen-Caritas

Deze keer wil ik met u een kleine episode delen uit John Steinbeck, Grapes of wrath.

Het gebeurde in Amerika rond 1930, de tijd van de grote crisis. In een eenvoudig eettentje langs de weg zaten twee vrachtwagenchauffeurs koffie te drinken, terwijl de serveerster de vloer aan het bijvegen was. Twee kinderen, armoedig gekleed, kwamen binnen. Ze vroegen hoe duur de zuurstokken waren. De juffrouw vroeg hoeveel geld ze hadden. Ze hadden samen maar één stuiver. "Die zijn twee voor vijf cent" loog ze.
Toen de kinderen met hun snoep weg waren riep één van de chauffeurs tegen de serveerster: "die zuurstokken zijn niet twee voor een stuiver!" "Nou en!" Zwijgend dronken de chauffeurs hun koffie op, legden geld op het tafeltje en zeiden de vrouw gedag. Die riep hen na: "hé, jullie hebben te veel betaald." "Nou en!" Zeiden ze. Het verhaaltje maakte veel indruk op mij. Het ging maar om een paar centen. Een stuiver en een fooi, maar van harte gegeven. Door het spontane gebaar van die vrouw kon voor de vijf betrokkenen die dag waarschijnlijk niet meer stuk. Voor velen van ons herkenbaar. Door het afstaan van bruikbare dingen geeft het ons een goed gevoel dat we met onze medemensen willen delen van wat we hebben. Geven we een goed gevoel aan mensen die het allemaal verzendklaar maken en geven we een goed gevoel aan de mensen die het ontvangen in landen waar er grote behoefte is aan hulp. En zo helpt de een de ander.
Afgelopen zaterdag is er bij ons een vrieskast buiten dienst door Caritas afgehaald. Die gaat waarschijnlijk nog deze week naar Roemenië, waar nog altijd bittere armoede heerst. Het kastje stond al een paar weken op vervoer te wachten en dat weerhield mensen er soms niet van ons te vragen of zij hem niet mochten meenemen. Dat wij de vrieskast niet op marktplaats zetten was voor iemand absurd. Die ga je toch zo maar niet weggeven! Ja, ik weet dat er mensen zijn die een oud vergiet nog op marktplaats zetten. Al krijgen ze er maar een euro voor. Is toch mooi meegenomen? Zou iemand daar nu blij van worden? Een blij gevoel kan het wél geven als je bedenkt, dat misschien een heel arme familie in Roemenië door zo'n kastje wat levensmiddelen kan bewaren.
Ik wens u een mooie nazomer en voor alle mensen op deze wereld: vrede en verdraagzaamheid.

Diaconale Werkgroep Abdijkerk
I.s.m. Stichting Caritas St.Petrus Uden