Pam Gerritsen voor stichting Caritas Uden juli 2017thumb Pam-Gerritsen-Caritas

Vandaag in de krant een gedeelte gelezen uit een rapport van de UNCHR: "Een recordaantal van 65,6 miljoen mensen is momenteel vluchteling, asielzoeker of ontheemd.
Veruit de grootste groep vluchtelingen, zo'n 84 procent, krijgt opvang in armere landen en dat terwijl de rijke landen weigeren. De UNCHR hoopt met dit rapport, dat de rijke landen tot inkeer komen. Duitsland nam veruit de meeste vluchtelingen op. In 2016 verdubbelde dat aantal tot meer dan 600.000. De organisatie spreekt van een vergeten crisis. De wereld lijkt niet meer in staat om vrede te sluiten. Aan het aantal mensen dat voor oorlog moet vluchten zal voorlopig geen einde komen. Oude conflicten blijven voortduren en nieuwe conflicten ontstaan. Beide veroorzaken meer vluchtelingen. Gedwongen verplaatsing is het symbool voor een oorlog waar geen einde aan komt".
Ja, het stemt tot nadenken. Wie is nog blij of zelfs maar tevreden in de wereld van vandaag? In de christelijke kringen waar mensen oprecht Jezus op zijn weg willen volgen zie ik gelukkig met grote regelmaat lichtpuntjes. Mensen die hun gevoel van onvermogen niet waar willen hebben en actie voeren. Mevrouw Ploumen bijvoorbeeld. Zij durft het aan om mistoestanden te noemen en de verantwoordelijken aan te zetten het roer om te gooien en alles wat leeft en bij God van grote waarde is, te respecteren en met liefde en zorg te omringen. Een sterke vrouw, wie zal haar vinden. Mijn indruk is, dat dit soort mensen in Den Haag niet helemaal voor vol worden aangezien, maar ondertussen...
toch zijn er meer dan genoeg mensen die zich op hun eigen wijze voor anderen inzetten. De kleine Tijn, die getekend door zijn ziekte zich niet laat ontmoedigen en héél veel geld ophaalt met zijn flesjes nagellak. En dat om anderen te kunnen helpen.
In Uden gaat het allemaal heel goed. Mensen zoals u en ik, die zich niet laten knechten door een gevoel van onvermogen en ook niet wegkijken van het verdriet van anderen en helpen waar zij kunnen. Bij Caritas in Uden doen ze dit nu al bijna 25 jaar met een geweldige inzet, waaraan u ook debet bent. De vele kleding, schoenen en allerhande spullen die een mens nodig heeft om te kunnen leven komen dáár waar de nood het hoogst is. De ontvangers zijn dankbaar, dus toch een reden om bijvoorbeeld óók van het mooie weer te genieten. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten. Het is niet alles kommer en kwel.
I.s.m.Stichting Caritas St. Petrus Uden