Pam Gerritsen voor stichting Caritas Uden mei 2017thumb Pam-Gerritsen-Caritas

Vanmorgen heb ik mij laten uitleggen wat beloken Pasen betekent. Beloken is

beluiken werd mij verteld. De apostelen deden toen Jezus gestorven was uit angst de luiken dicht. Hun geliefde Jezus was wreed vermoord.  Wat stond hún nog te wachten? Als ik de vrouw van een Franse, Engelse of Belgische politieagent zou zijn, zou ik misschien ook voor mijn man en gezin de luiken dicht willen doen. Wie waant zich nog echt veilig?

60 miljoen mensen zijn wereldwijd op de vlucht. Een nauwelijks voor te stellen aantal. Die stakkers zijn de angst misschien al lang voorbij. Niet wetend waarheen, veelal niet gewenst. De drang om te blijven leven drijft hen misschien nog voort. 60 miljoen getraumatiseerde vluchtelingen, want vluchten doe je niet zó maar, daar gaat nog wat aan vooraf. Gelukkig zijn er nog belangeloze mensen die met hen meetrekken en ze helpen waar ze dat kunnen.

In ons land zijn inmiddels ook al zo veel mensen die in de knel zitten en niet meer weten, hoe nu verder, dat ik hoop, dat wij ons niet "beluiken", maar ons "ontluiken" en ons willen inzetten voor de minstbedeelden. Wij behoren nog tot een der rijkste landen van deze wereld wordt ons voorgehouden. Als wij willen ontluiken en het daglicht over onze bezittingen laten schijnen zien we misschien dingen die wij eigenlijk heel gemakkelijk kunnen missen. Kleding, schoeisel, linnengoed, tassen, kinderkleding, kinderboeken en nog veel meer. Stelt u zich voor, dat u bijna niets heeft en u kijkt rond in uw huis, terwijl u weet dat anderen het niet meer gebruiken?

We verzamelen vaak veel te veel. Ik voorop hoor! Het is moeilijk om radicaal christen te zijn en te doen wat van ons gevraagd wordt. Helpen waar wij kunnen, dichtbij en ook ver van ons vandaan. Alles wat u geeft wordt praktisch hergebruikt. U heeft gedurende vele jaren al zo veel mensen in Europa en nog verder van huis het leven wat helpen verlichten. U heeft misschien al zó veel mensen wat moed bezorgd om verder te leven. We zullen het meestal niet te weten komen, want we hoeven geen dankjewel. Het is ons een voorrecht, dat we in de gelegenheid zijn te kunnen helpen.

Ik wens u een hele mooie en zonnige meimaand toe.

I.s.m. Stichting Caritas St.Petrus Uden